جریان نامه سرگشاده یکی از كارگزاران در خصوص اقدام بیمه البرز چه بود؟

به گزارش ریسک نیوز،به تازگی شاهد اقدام عجیبی توسط شرکت بیمه البرز هستیم که خلاف قانون و عرف صنعت بیمه است و متاسفانه علی رغم تذکر شفاهی معاونت نظارت بیمه مرکزی به شرکت بیمه البرز در جلسه مورخ ۰۳/۱۲/۹۵ همچنان این عمل توسط این شرکت ادامه دارد.

در نامه ای برای اینجانب و برخی از کارگزاران ارسال شده بیان می شود که: ” با توجه به بررسی صورت پذیرفته از عملکرد آن کارگزاری و عدم کارکرد مناسب برای ادامه همکاری، کد کارگزاری شما نزد این شرکت از تاریخ … لغو می گردد.

این کلمات علی رغم کوتاه بودن حاوی عدم آگاهی و مدیریت مناسب شرکت در این خصوص می باشد. نکته اول، شرکت بیمه البرز در جایگاهی نمی باشد که بخواهد عملکرد مناسب برای یک کارگزار را تعیین نماید. معیارها و استانداردهایی در این خصوص وجود ندارد و اگر هم قرار به تدوین این عنوان “عملکرد مناسب”  باشد، باید توسط نهاد ناظر یعنی بیمه مرکزی تدوین و ابلاغ گردد و سپس شرکت های بیمه حق اظهار نظر یا اعمال قانون در این خصوص را داشته باشند. مضافاً بیمه البرز هیچ گونه ای اعلام و توافقی در مورد “عملکرد مناسب” با کارگزاران نداشته است. نکته دوم اینکه کارگزار طبق قانون مجاز است با کلیه شرکت های بیمه همکاری داشته باشد و این همکاری برای شرکت های بیمه مانند نمایندگان هزینه ای ندارد. بنابراین لغو کد همکاری از سوی شرکت، نقض صریح قانون و آئین نامه ۹۲ می باشد که البته مستلزم رسیدگی و برخورد قانونی از طرف بیمه مرکزی می باشد. نکته سوم در خصوص تاریخ نامه و تاریخ لغو کد که هر دو یکسان هستند و بدون اعلام قبلی و مذاکره با کارگزار بصورت یک طرفه اقدام لغو کد همکاری شده است.

نکته چهارم که مهمترین مسئله است، سیاست دیکتاتوری در این شرکت برای برخورد با مسائل و مشکلات است. آیا در خصوص عدم همکاری کارگزاران با شرکت بیمه البرز باید راحت ترین راه را انتخاب و تحمیل نمایند؟ بهتر است شرکت بیمه البرز از خود سئوال نماید که چرا یک کارگزار که مشتری اصلی شرکت است تاکنون فعالیت پررنگی با این شرکت نداشته است؟ آیا علت این عدم کارکرد مناسب ضعف های شرکت بیمه البرز در این خصوص نیست؟! برای مثال در روزهای پایانی سال از ساعت ۱ ظهر درب شعبه بسته شده و حتی اجازه ورود به شعبه داده نمی شد در صورتی که برای مثال بانک ها ساعت کاری را افزایش دادند تا بتوانند به ارباب رجوع خدمات ارائه نمایند. آیا این برخورد مناسب با ارباب رجوع است؟ یا برخی تخلفاتی که مغایر با آیین نامه ۹۲ مصوب شورای عالی بیمه كه در برخی از شرکت ها رخ می دهد و موجب کدورت و ناراحتی کارگزار از آن شرکت یا پرسنل می گردد. بهتر نیست به جای ادعای افتخاراتی مانند رضایت مشتری و… فرهنگ سازمانی و دموکراسی را تمرین کنیم.

در پایان آرزوی درک مدیریتی بالاتر در برخورد با چنین مشکلاتی را برای مدیران و موفقیت برای آن شرکت محترم را دارم.

اخبار مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *