سخنی با مدیر عامل بیمه ایران به عنوان لیدر صنعت بیمه / رسانه و روابط عمومی مکمل یکدیگرند نه مقابل هم

به گزارش ریسک نیوز،مدیر عامل شرکت بیمه ایران در جمع روابط عمومی های مجموعه وزارت اقتصاد  به نکاتی اشاره کرده است که نیاز به تحلیل دارد.

وی  در خصوص بیمه زائرین اربعین شهادت امام حسین (ع)، از سرویس مطلوب بیمه ایران، یاد کرده است T نکته آن است که مگر انتظاری غیر از این هم هست و اساسا مگر رسانه ها به نحوه سرویس دهی بیمه ایران انتقادی داشته اند؟

نکته دیگر آنکه اعتراض به دو نکته روشن است: اولا مسئولیت های اجتماعی بیمه ایران به عنوان یک ارگان ۱۰۰درصد دولتی که انتفاع در اولویت دوم آن است، در چه جایگاهی قرار دارد . به قول ایشان سال گذشته این شرکت در حالی که ۱۰٫۳ هزار میلیارد تومان حق بیمه دریافت کرده در حالی که ۷۴ درصد این میزان حق بیمه را خسارت پرداخت کرده و حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شده است. ضمن اینکه این شرکت درآمدهای دیگری هم از محل هایی چون سرمایه گذاری در بانک و بورس دارد.

ضمن اینکه توجه به بیمه زائرین در سالهای گذشته نیز شاید خالی از لطف نباشد ،در سال ۹۴ بیمه آسیا تنها ۵ میلیارد تومان حق بیمه زائرین را دریافت کرده و از همین مقدار هم سود عاید شده ، چطور ممکن است که در فاصله تنها دو سال حق بیمه از ۵ میلیارد تومان  با رشدی ۴۵۰ درصدی به حدود ۲۷میلیارد تومان برسد.

از سوی دیگر مساله ای که مورد نقد رسانه ها واقع شده بحث وجود کارگزار است که همچنان ابهامات باقی است نگارنده معتقد است حتی اگر بیمه ایران این امر را بین نمایندگی ها و کارگزاری های خود به مزایده  گذاشته بود نمایندگی هایی که خدمت به زائرین را افتخار خود دانسته و با قیمت صفر در این مزایده شرکت می کردند.

پور کیانی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که:  برخی رسانه ها تلاش کردند انعکاس بدی در جامعه ایجاد کنند.»سوال این است که آیا نقد یک حرکت نفی ارزش های بیمه ایران است یا اینکه یک حرکت اشتباه را مورد تحلیل قرار داده و تلاش کردند تا راه درست را نشان دهند.

اگر رسانه ها اشتباه می گویند پس بیمه مرکزی هم که اعلام کرد قرارداد اشکال دارد هم همسو با این رسانه ها تلاش کرد تا انعکاس بدی در جامعه ایجاد شود. ایا وقتی قراردادی اشتباه است باید بیمه مرکزی هم ساکت بماند.

نکته آن است که بیمه مرکزی هم مماشات به خرج داد و با قاطعیت تلاش نکرد تا این حرکت همانگونه که باید باشد اجرایی شود.

از سوی دیگر نقد رسانه ها باعث شد که رقم حق بیمه تغییر کرده و از حدود ۱۸۰۰۰ تومان به ۱۶۰۰۰ تومان کاهش یابد پس اگر حرکت  و مدیریت بیمه ایران در انعقاد این قرارداد درست بوده و رسانه ها اشتباه کرده اند چرا بیمه ایران این رقم را تصحیح کرد؟

اگر رسانه ها انعکاس بدی ایجاد کرده اند چرا بیمه مرکزی به این قرارداد ایراد وارد کرد به طوریکه مدیرکل نظارت بر صلاحیت‌های حرفه‌ای بیمه مرکزی از ۲ ایراد بر قرارداد بیمه زائران اربعین میان سازمان حج و زیارت و بیمه ایران خبر داد و گفت: سهم ۱۷ درصدی کارگزار در این قرارداد قانونی نبوده و باید به یک چهارم کاهش یابد.

ضمن اینکه این مقام مسوول تصریح داشته که بیمه مرکزی قرارداد سازمان حج و زیارت و بیمه ایران را بررسی کرد و بررسی ما نشان داد وظایفی که به کارگزار محول شده هیچ‌کدام در راستای آیین‌نامه و وظایف کارگزاران بیمه قرار ندارد.

اگر رسانه ها انعکاس بدی ایجاد کرده اند چرا رئیس کل بیمه مرکزی صراحتا ابراز داشت که در این قرارداد که ملی و مذهبی محسوب می شود اعتقادی به پرداخت کارمزد به کار گزار ندارد؟

ضمن اینکه همچنان ابهاماتی در این قرارداد وجود دارد که شاید بهتر باشد شفاف سازی شود؛ تشریفات انتخاب کارگزار از سوی سازمان حج و زیارت چگونه بوده است ؟آیا کاهش حق بیمه زائرین از محل کارمزد کارگزار بوده یا خیر؟

پورکیایی همچنین از همکاری و همیاری روابط عمومی سایر شرکتهای بیمه ای و اطلاع رسانی مناسب در این خصوص ممد می جوید این حرکت پور کیایی مصداق دقیق آن است که تلاش می کند مجموعه روابط عمومی های وزارت اقتصاد در حرکت ناصحیح بیمه ایران سهیم شوند.

ایا اگر رسانه به نرخ ۱۷ درصد کارگزاری بیمه و حق بیمه ۲۵ هزار تومانی زائران اعتراض نمی کرد از نظر آقای پور کیانی رسانه خوبی بود؟

به زعم مدیر عامل بیمه ایران این شرکت قدیمی ترین شرکت بیمه در کشور است  چرا باید حتی در تدوین قرارداد با اشکال روبرو شود. آیا این ادعا که « کلیه شرکتهای بیمه بازرگانی و تجاری از دل بیمه ایران بیرون آمدند.» مصداق این گفته نخواهند شد که شرکت های مذکور نیز اشتباه هات فاحشی دارند و نیاز است تا بیمه مرکزی رصد بیشتری بر قرارداد ها و فعالیت های آنان داشته باشد.

پورکیانی در بخش دیگری از سخنانش اذعان داشته نیازمند همکاری و همیاری روابط عمومی سایر شرکتهای بیمه ای و اطلاع رسانی مناسب در این خصوص است.( در خصوص بیمه زائرین اربعین شهادت امام حسین (ع)، علی رغم سرویس مطلوب بیمه ایران، برخی رسانه ها تلاش کردند انعکاس بدی در جامعه ایجاد کنند که نیازمند همکاری و همیاری روابط عمومی سایر شرکتهای بیمه ای و اطلاع رسانی مناسب در این خصوص است.)

به نظر می رسد انتخاب این راهبرد از سوی مدیر عامل بیمه ایران  صحیح نیست که روابط عمومی را در مقابل رسانه قرار دهد.

مدیر عامل بیمه ایران اگر واقعا به حرکت خود اعتقاد راسخ داشت و انعقاد این قرارداد را خالی از اشکال می دانست می توانست در یک نشست خبری زوایای مبهم این قرارداد را روشن سازد و ایرادات رسانه ها و البته بیمه مرکزی به این قرارداد را شفاف سازی کند.

به نظر می رسد ، نهاد روابط عمومی و رسانه نه مقابل هم بلکه مکمل یکدیگرند اینکه چگونه به تعامل برسند به شفافیت و حرکت سازمان بر می گردد ؛نمی شود سازمان حرکت نادرست انجام دهد و رسانه به جای هشدار و نقد این حرکت نادرست را تداوم بخشد.

به نظر نگارنده قرارداد بیمه زائرین می تواند نقطه شروع خوبی برای تحول در بیمه ایران باشد و اگر قرار است روابط عمومی های مجموعه وزارت اقتصاد به بیمه ایران کمک واقعی کنند بهتر است در پیاده سازی این تحولات با رسانه ها همیاری و همکاری کنند.

 

اخبار مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *